RSS

26 January 2011

~ Indahnya Cuti Itu~

Dengan nama Allah ku mulakan setiap langkahku..agar ada keberkatan daripadaNya
Masih lagi dalam fatrah cuti selepas habis imtihan fasal awal baru-baru ini. Saya mencari-cari idea untuk mengisi masa yang terluang. Perlu saya gunakan sebaiknya. Perlu mencari pengisian yang bermanfaat dan tidak membosankan. Apa dia ya??..em..

Bagaimana dengan hafalan al-Quran??
Hubungan dengan Allah pula?
Dah ziarah maqam-maqam sahabat Nabi @ tempat-tempat bersejarah seperti yang disebut di dalam al-Quran?
Macam mana dengan hubungan sesama manusia? Sudah ziarah-menziarahi?

…..inilah dia persoalan-persoalan yang berlegar di minda…’fuza, clearkan segera!’ monolog sendiri..Bagaikan diri saya punya 2 jasad. Bila saya rebah, ‘fuza’ itu yang beri semangat. Bila saya gembira, ‘fuza’ itu meraikan kegembiraan itu..huh..

............satu hari dengan tangisan Vs satu hari tanpa tangisan…………………………
Bila masa yang berlalu tanpa pengisian, pastinya akan ada tangisan pada hari itu. Merasakan seolah-olah sudah tidak amanah dengan masa yang diberi oleh Allah. Tangisan itu hanya dalam hati. Termenung,bersendiri,bersenyap…Itulah yang sering saya lakukan tika saya mengkhianati satu hari itu. Ya Allah..
Bila masa yang berlalu sarat dengan pengisian, pastinya ada sinar senyuman. Lafaz syukur pada Allah sentiasa meniti di bibir. Alhamdulillah..

………………kenangan bersama keluarga…………………………
Hampir 2 tahun saya berkelana di bumi Jordan. Mengutip beribu mutiara ilmu untuk dikongsi dan di bawa pulang nanti. Sungguh kerinduan yang teramat pada keluarga. Benarlah kata orang; ‘Bila jauh,barulah nak rindu-rinduan..barulah nak bertambah kasih sayang’. ..Ya!,saya sangat bersetuju. Benar apa yang di khabarkan. Kerna saya sendiri yang merasanya..^^,

Bercerita tentang cuti, teringat saya ketika cuti sekolah bermula. Tidak kisahla cuti sekolah menengah atau sekolah rendah. Sama sahaja.

Cuti yang ada kami habiskan bersama keluarga di rumah. Tiada tiket percutian ke Genting Higlands. Tiada membeli-belah di Giant,Mahkota Prade dan sebagainya. Cuti kami adik beradik hanyalah di teratak kami, di Tanjung Pinang,Merlimau Melaka dan di Darul Mursyideen.

Pagi hari wajib bangun awal. Ada kuliah subuh dari ayahanda tercinta. Berselang hari , kuliah subuh bergilir setiap adik beradik. Paling tidak dilupakan, apabila si bongsu Mursyid menyampaikan kuliah subuhnya..^^,..[tak ingat dah tajuk ape..:) ]
‘Jangan tidur lepas subuh!’ amaran abuya setiap kali selesai solat subuh berjemaah..’Mengaji dulu, lepas sarapan buat apa-apa keje yang patut,’ abuya menambah lagi.
Itulah rutin kami. Daripada yang kecil sampailah yang ke besar, semuanya harus mengikut arahan yang telah diberi. Pada mulanya ada saja keluhan daripada kami. Tapi, lama kelamaan sudah jadi biasa. Rasa seronok pula. Habis mengaji, belajar bahasa arab dengan abuya. Papan putih tersedia untuk di lakar dengan ilmu nahu saraf. Teringat ketika saya bersekolah rendah, waktu-waktu cuti dihabiskan dengan menghafal tasrif fi’il. Sampaikan satu tahap, bila terlalu seronok mentasrif , habis semua perkataan yang bukan bahasa arab saya tasrifkan..huhu..Perkataan sakit bila ditasrif menjadi = sakit-sakita-sakitu-sakitat-……….dan seterusnya..huhu..Memang kelakar, tetapi sangat menyeronokkan..abuya pun tak marah..he~

Gotong-royong rumah bermula!..Ada yang mengemas di dalam rumah, terutamanya yang perempuan. Tapi kadang-kadang ada jugak si teruna mengemas di dalam. Terutamanya husnayain yang sangat suka membasuh pinggan..huhu..memang terbaikla nain!..Masing-masing memainkan peranan masing-masing. Akhi sibuk menghias landskap depan rumah. Siapa tak kenal, akhi yang sungguh kreatif. Di mana ada tangannya, pasti hasilnya menakjubkan…^^..Si kecil Mursyid dan Dhiya’, bila keletihan pasti curi-curi masa untuk on tv. ^^,…katanya nak rehatkan badan sekejap..huhu..~Indahnya waktu itu~

Bila petang, masa kami berehat. Sambil minum teh, ada saja cerita daripada kami pada ummi dan abuya. Husnayain dengan lawak terhebatnya. Mursyid dengan cerita sekolahnya. Macam-macam karenah. Em..rindunya…:(

Beginilah cuti kami. Biarpun sederhana, tapi kami tahu abuya mengharapkan impak yang ‘mewah’ . Memang sengaja dibiarkan kami ‘bekerja’ di waktu cuti. Agar kami tahu menilai kesusahan ibu bapa. Agar kami bisa mengerah tenaga dan berbakti pada mereka. Agar kami dapat memanfaat masa itu sebaiknya.
                                                      Alhamdulillah…

p/s :
- bersemangat menulis bila dapat mendengar suara ‘mereka’ walaupun dari jauh..^^,..
- post ini saya hasilkan atas  permintaan seseorang..^^,


17 January 2011

:. Redha & Sabar :.

14/1/2011.
Pastinya satu tarikh yang bersejarah buat saya.
************************************************************

13/1/2011 , malam    Segala persiapan ke mesir disempurnakan sebaik mungkin. Segalanya perlu disiapkan awal. Takut-takut ada barang-barang penting yang tertinggal.

14/1/2011 , 1.30a.m – Berangkat ke mator. Perlu bergerak awal untuk chek in awal sebelum flight nanti jam 5.15 a.m

3.00 a.m – Alhamdulillah selamat sampai di  mator Jordan. Terus masuk ke dalam untuk urusan chek in .
Situasi di dalam kaunter ke-2 :
Selesai sahaja mengumpulkan passport-passport yang di minta pekerja airport, tiba-tiba dia memanggil nama saya. Seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena.‘Allah,’ hanya itu ucapan yang terkeluar dari bibir. Saya dapat merasakan ada sesuatu yang tidak kena.
‘Cik,mana visa mesir?’ dia bertanya
‘Tak de lagi.Bukan kalau dah sampai Mesir baru buat ke encik?’ saya bertanya untuk mengetahui kepastian
‘Cik passport Indonesia, perlu ada visa dari sini . Berbeza dengan kawan-kawan cik yang pegang passport  Malaysia. Jadi cik tak boleh keluar ke Mesir,’ dia memberi penerangan panjang lebar.

Allah…Allah…Allah…Saya merasakan seperti ada batu  besar yang menimpa. Hajat untuk berjumpa akhi yang hampir 3 tahun tidak bertemu punah . Astaghfirullah..Namun saya perlu kuat! Saya perlu tabah! Saya redha dengan ketentuannya. Boleh jadi ini adalah yang terbaik buat saya.
****************************************
‘Sabarlah fuza,mungkin ada hikmah yang kita tak tau..jangan sedih-sedih ye,kita jumpa kat Malaysia k,’ akhi sentiasa memberi semangat kepada saya
‘ukhti jangan sedih-sedih ye. Mungkin Allah nak ganti tempat yang terbaik untuk ukhti pergi.Mungkin tempat tu adalah tempat kiblat ummat Islam, Mekkah,’ husnayain sentiasa memujuk hati ukhtinya
ummi juga tidak kurang membantu memberi semangat kepada saya. Abuya,lebih-lebih lagi sentiasa ada sebagai orang kuat pemberi semangat…


Alhamdulillah..Sabar…Bersyukur…Redha..Sentiasa berfikir positif…Aku redha ya Allah…
Firman Allah dalam Surah Az Zumar;10 yang maksudnya:
     “Sesungguhnya diberi ganjaran orang sabar dengan pahala tanpa hisab.”

12 January 2011

:.Bersangka baiklah dengan Allah:.

 -dimulakan dengan nama Allah, pencipta sekalian alam-

Alhamdulillah, akhirnya saya diberi ilham olehNya untuk menulis sesuatu dalam blog yang sudah lama bersarang. Sekian lama meninggalkan blog ini tanpa pengisisan. Ideanya ada, cuma sukar untuk dicatat. Entah kenapa, diri sendiri pun tak tau.

Akhirnya, inilah hasilnya.....
hadiah yang ingin saya kongsikan buat keluarga tercinta, juga buat sahabat-sahabat seperjuangan.






video
Alhamdulillah, video yang saya hasilkan ini telah saya publish di facebook untuk dikongsi bersama sahabat-sahabat. Pelbagai komen positif yang saya terima. Paling mengharukan, ada yang sampai menitiskan air mata saat melihat video ini. Subhanallah. Bukan menangis kerana cantiknya video. Bukan juga kerana sedapnya lagu. Tapi kerana ayat-ayat yang ada di dalamnya. Ayat-ayat Allah yang memberi jawapan pada setiap persoalan yang diajukan manusia. Alhamdulillah, sampai maksud yang ingin saya bawa dalam video ini. Mudah-mudahan ada nilai di sisi Allah..
Allahumma ameen..........

Categories

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...