RSS

26 January 2011

~ Indahnya Cuti Itu~

Dengan nama Allah ku mulakan setiap langkahku..agar ada keberkatan daripadaNya
Masih lagi dalam fatrah cuti selepas habis imtihan fasal awal baru-baru ini. Saya mencari-cari idea untuk mengisi masa yang terluang. Perlu saya gunakan sebaiknya. Perlu mencari pengisian yang bermanfaat dan tidak membosankan. Apa dia ya??..em..

Bagaimana dengan hafalan al-Quran??
Hubungan dengan Allah pula?
Dah ziarah maqam-maqam sahabat Nabi @ tempat-tempat bersejarah seperti yang disebut di dalam al-Quran?
Macam mana dengan hubungan sesama manusia? Sudah ziarah-menziarahi?

…..inilah dia persoalan-persoalan yang berlegar di minda…’fuza, clearkan segera!’ monolog sendiri..Bagaikan diri saya punya 2 jasad. Bila saya rebah, ‘fuza’ itu yang beri semangat. Bila saya gembira, ‘fuza’ itu meraikan kegembiraan itu..huh..

............satu hari dengan tangisan Vs satu hari tanpa tangisan…………………………
Bila masa yang berlalu tanpa pengisian, pastinya akan ada tangisan pada hari itu. Merasakan seolah-olah sudah tidak amanah dengan masa yang diberi oleh Allah. Tangisan itu hanya dalam hati. Termenung,bersendiri,bersenyap…Itulah yang sering saya lakukan tika saya mengkhianati satu hari itu. Ya Allah..
Bila masa yang berlalu sarat dengan pengisian, pastinya ada sinar senyuman. Lafaz syukur pada Allah sentiasa meniti di bibir. Alhamdulillah..

………………kenangan bersama keluarga…………………………
Hampir 2 tahun saya berkelana di bumi Jordan. Mengutip beribu mutiara ilmu untuk dikongsi dan di bawa pulang nanti. Sungguh kerinduan yang teramat pada keluarga. Benarlah kata orang; ‘Bila jauh,barulah nak rindu-rinduan..barulah nak bertambah kasih sayang’. ..Ya!,saya sangat bersetuju. Benar apa yang di khabarkan. Kerna saya sendiri yang merasanya..^^,

Bercerita tentang cuti, teringat saya ketika cuti sekolah bermula. Tidak kisahla cuti sekolah menengah atau sekolah rendah. Sama sahaja.

Cuti yang ada kami habiskan bersama keluarga di rumah. Tiada tiket percutian ke Genting Higlands. Tiada membeli-belah di Giant,Mahkota Prade dan sebagainya. Cuti kami adik beradik hanyalah di teratak kami, di Tanjung Pinang,Merlimau Melaka dan di Darul Mursyideen.

Pagi hari wajib bangun awal. Ada kuliah subuh dari ayahanda tercinta. Berselang hari , kuliah subuh bergilir setiap adik beradik. Paling tidak dilupakan, apabila si bongsu Mursyid menyampaikan kuliah subuhnya..^^,..[tak ingat dah tajuk ape..:) ]
‘Jangan tidur lepas subuh!’ amaran abuya setiap kali selesai solat subuh berjemaah..’Mengaji dulu, lepas sarapan buat apa-apa keje yang patut,’ abuya menambah lagi.
Itulah rutin kami. Daripada yang kecil sampailah yang ke besar, semuanya harus mengikut arahan yang telah diberi. Pada mulanya ada saja keluhan daripada kami. Tapi, lama kelamaan sudah jadi biasa. Rasa seronok pula. Habis mengaji, belajar bahasa arab dengan abuya. Papan putih tersedia untuk di lakar dengan ilmu nahu saraf. Teringat ketika saya bersekolah rendah, waktu-waktu cuti dihabiskan dengan menghafal tasrif fi’il. Sampaikan satu tahap, bila terlalu seronok mentasrif , habis semua perkataan yang bukan bahasa arab saya tasrifkan..huhu..Perkataan sakit bila ditasrif menjadi = sakit-sakita-sakitu-sakitat-……….dan seterusnya..huhu..Memang kelakar, tetapi sangat menyeronokkan..abuya pun tak marah..he~

Gotong-royong rumah bermula!..Ada yang mengemas di dalam rumah, terutamanya yang perempuan. Tapi kadang-kadang ada jugak si teruna mengemas di dalam. Terutamanya husnayain yang sangat suka membasuh pinggan..huhu..memang terbaikla nain!..Masing-masing memainkan peranan masing-masing. Akhi sibuk menghias landskap depan rumah. Siapa tak kenal, akhi yang sungguh kreatif. Di mana ada tangannya, pasti hasilnya menakjubkan…^^..Si kecil Mursyid dan Dhiya’, bila keletihan pasti curi-curi masa untuk on tv. ^^,…katanya nak rehatkan badan sekejap..huhu..~Indahnya waktu itu~

Bila petang, masa kami berehat. Sambil minum teh, ada saja cerita daripada kami pada ummi dan abuya. Husnayain dengan lawak terhebatnya. Mursyid dengan cerita sekolahnya. Macam-macam karenah. Em..rindunya…:(

Beginilah cuti kami. Biarpun sederhana, tapi kami tahu abuya mengharapkan impak yang ‘mewah’ . Memang sengaja dibiarkan kami ‘bekerja’ di waktu cuti. Agar kami tahu menilai kesusahan ibu bapa. Agar kami bisa mengerah tenaga dan berbakti pada mereka. Agar kami dapat memanfaat masa itu sebaiknya.
                                                      Alhamdulillah…

p/s :
- bersemangat menulis bila dapat mendengar suara ‘mereka’ walaupun dari jauh..^^,..
- post ini saya hasilkan atas  permintaan seseorang..^^,


No comments:

Post a Comment

Categories

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...