RSS

17 January 2011

:. Redha & Sabar :.

14/1/2011.
Pastinya satu tarikh yang bersejarah buat saya.
************************************************************

13/1/2011 , malam    Segala persiapan ke mesir disempurnakan sebaik mungkin. Segalanya perlu disiapkan awal. Takut-takut ada barang-barang penting yang tertinggal.

14/1/2011 , 1.30a.m – Berangkat ke mator. Perlu bergerak awal untuk chek in awal sebelum flight nanti jam 5.15 a.m

3.00 a.m – Alhamdulillah selamat sampai di  mator Jordan. Terus masuk ke dalam untuk urusan chek in .
Situasi di dalam kaunter ke-2 :
Selesai sahaja mengumpulkan passport-passport yang di minta pekerja airport, tiba-tiba dia memanggil nama saya. Seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena.‘Allah,’ hanya itu ucapan yang terkeluar dari bibir. Saya dapat merasakan ada sesuatu yang tidak kena.
‘Cik,mana visa mesir?’ dia bertanya
‘Tak de lagi.Bukan kalau dah sampai Mesir baru buat ke encik?’ saya bertanya untuk mengetahui kepastian
‘Cik passport Indonesia, perlu ada visa dari sini . Berbeza dengan kawan-kawan cik yang pegang passport  Malaysia. Jadi cik tak boleh keluar ke Mesir,’ dia memberi penerangan panjang lebar.

Allah…Allah…Allah…Saya merasakan seperti ada batu  besar yang menimpa. Hajat untuk berjumpa akhi yang hampir 3 tahun tidak bertemu punah . Astaghfirullah..Namun saya perlu kuat! Saya perlu tabah! Saya redha dengan ketentuannya. Boleh jadi ini adalah yang terbaik buat saya.
****************************************
‘Sabarlah fuza,mungkin ada hikmah yang kita tak tau..jangan sedih-sedih ye,kita jumpa kat Malaysia k,’ akhi sentiasa memberi semangat kepada saya
‘ukhti jangan sedih-sedih ye. Mungkin Allah nak ganti tempat yang terbaik untuk ukhti pergi.Mungkin tempat tu adalah tempat kiblat ummat Islam, Mekkah,’ husnayain sentiasa memujuk hati ukhtinya
ummi juga tidak kurang membantu memberi semangat kepada saya. Abuya,lebih-lebih lagi sentiasa ada sebagai orang kuat pemberi semangat…


Alhamdulillah..Sabar…Bersyukur…Redha..Sentiasa berfikir positif…Aku redha ya Allah…
Firman Allah dalam Surah Az Zumar;10 yang maksudnya:
     “Sesungguhnya diberi ganjaran orang sabar dengan pahala tanpa hisab.”

No comments:

Post a Comment

Categories

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...