RSS

11 June 2012

:.Bahagiakan Mereka di sekelilingmu.:


Bila hati kita bahagia, pasti kita akan rasa tenang. Mudah untuk meniti hari-hari. Tiada resah, tiada gelisah.Betul kan? Tapi pernah kah kita juga membahagiakan mereka di sekeliling kita? Atau hanya kita ini nafsi-nafsi. Bahagia untuk diri sendiri sahaja? Bak kata mudahnya ‘jual ikan/ sellfish’..huhu

Oh bahagianya bila dapat membahagiakan orang lain juga! Kasih sayang itu dapat disebarkan seluas-luasnya. Bisa membuat rakan-rakan tersenyum. Mampu menyapu air mata kesedihan mereka.Menarik kan ? :). Gembira bila mereka gembira. Bahagia bila mereka juga bahagia. Subhanallah.

Kata orang, memberilah sebanyak mungkin yang kita mampu. Dengan memberi membuat hati kita semakin bahagia. Bukankah memberi itu lebih baik dari menerima? Tak semestinya pemberian itu harus dalam bentuk material. Boleh jadi juga pemberian dari segi pertolongan, kongsi rasa, kasih sayang dan sebagainya. MasyaAllah, jameel!

Dari Abu Dzar, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

لاَ تَحْقِرَنَّ مِنَ الْمَعْرُوفِ شَيْئًا وَلَوْ أَنْ تَلْقَى أَخَاكَ بِوَجْهٍ طَلْقٍ

“Janganlah meremehkan kebaikan sedikit pun juga walau engkau bertemu saudaramu dengan wajah berseri” (HR. Muslim no. 2626) .

Cuti spring kali ini sangat membahagiakan saya. Alhamdulillah. Sekalipun berterusan hari-hari saya di isi dengan program, jaulah, dan sebagainya. Mungkin agak penat dari segi jasmani, tapi dari segi rohani sungguh saya rasakan keluarbiasaannya! Owsem bak kata muda mudi sekarang! ^^, [Sesekali tak lah rasa sedih sangat tak balik Malaysia..sebab takde masa kosong nak bersedih :) ]

Bersahabat dengan mereka yang positif membuatkan kita juga terikut aura positifnya. Seumpama mereka yang bersahabat dengan penjual minyak wangi, dapat wanginya.

“saya lebih suka masa saya yang sibuk daripada masa yang kosong, tanpa terisi,” luah seorang sahabat kepada saya.

“kalau kita memberi hadiah, itu akan makin menambah kasih sayang , “ kata seorang teman kepada saya.
MasyaAllah. Kata-kata mereka membuat saya tersenyum.

Bahagiakan orang lain, maka dirimu juga turut bahagia. Yok!

p/s :
-terima kasih tak terhingga buat sahabat baik saya, amirah ajazi atas ziarah anda bersama-sama rakan ke rumah saya. Terimakasih juga kerana sentiasa menyebarkan bahagia buat saya. :)
-terimakasih buat semua insan di sekeliling saya, kerna membahagiakan saya, mengajar saya erti bahagia, membantu saya membahagiakn orang lain.

Allah yujzikumullahu khaer~


                            dari kiri : aliya , amirah, izyan




                                          bayang-bayang kami :)



                                   Alhamdulillah atas nikmat ukhwah ~
                                                         





No comments:

Post a Comment

Categories

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...