RSS

30 June 2012

:.Kata-kata memujuk daripadaNya.:





Al Quran ini nampak lama. Cover nya juga hampir luruh. Helaian-helaian di dalamnya ada yang hampir-hampir tercabut. Tapi saya sayang Al quran ni. Bermula saya di Darul Quran saya sudah menggunakannya. Kira-kira sekarang sudah hampir 7 tahun. Coretan-coretan tasmi’ bersama ustaz masih ada lagi. Catatan-catatan tempat-tempat kesalahan bacaan saya juga masih jelas. Ayat-ayat mutasyabihat juga saya selitkan pada ayat-ayat yang hampir serupa.

‘Tak nak beli Al Quran baru? Sekarang ada macam-macam warna. Cantik’

‘em..saya belum lagi bersedia ‘menukar’ Al Quran lama saya. Biarpun ianya lama,tapi isinya tetap sama.

Kalamullah yang kekal hingga ke hari akhirat. Sia-sia juga andai Al Quran bertimbun di rumah, tapi tiada pembacanya’

Sahabat-sahabat

Pernah tak satu ketika, hari kita dirundung kesedihan. Saat itu kita merasa sangat-sangat lemah. Ujian yang berat seolah-olah tak mampu ditanggung. Apa yang akan kita lakukan selepas itu? Menangis? Memberontak? Larikan diri? Berkongsi dengan rakan?

Jawapan paling tepat ialah bacalah Al Quran. Capai dan bukalah helaian mana-mana pun. Saat kalian membaca, pasti akan ada ayat-ayat memujuk dari Allah. Tak percaya?cubalah..

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Ali Imraan : 139)

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta?" (Al-Ankabut : 2-3)

Allah sangat baik. Saat kita menangis teresak-esak, diselak sahaja Al Quran ada kata-kata memujuk dariNYA. Subhanallah.  T_T

Saat kita mendengar alunan ayat-ayat Al Quran juga, pasti hati kita lebih mudah tersentuh. Betulkan? Rasa tenang, damai. Seolah sedang berehat di tepi pantai, dengan alunan ombak. Dan tanpa gangguan sesiapa! Malah lebih tenang dari itu.

Allah sangat baik pada hambaNYA. Biarpun kita mengadu beribu aduan, tetap Dia sudi mendengar. Sekalipun kita hanya mengingatiNYA saat susah sahaja, namun Dia tetap mengingati kita tanpa mengira waktu. Ya Allah, malunya kita sebagai hamba. Bila mahukan sesuatu baru meminta. Bila ditimpa sesuatu baru meminta.

Ayuh bangkit! Berubah !

Mulakan setiap hari kita dengan membaca Al Quran.

Saat kita ditimpa ujian, cepat-cepatlah menyelak Al Quran. Pasti ada ‘hadiah’ dariNYA.

Jadikanlah Al Quran itu sentiasa di hati. Andai mampu, mulalah menghafaz walaupun satu surah yang hanya punya 3 ayat.

Kerna Allah itu menilai setiap usaha  kita. Bukan sekadar melihat hasilnya.

Baiknya Allah T_T

Subhanallah..Alhamdulillah..Allahuakbar!

No comments:

Post a Comment

Categories

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...